Digitalisering is voor veel bedrijven momenteel het sleutelwoord. Organisaties zijn naarstig op zoek naar mogelijkheden om processen te versnellen en te optimaliseren of om innovatie te drijven. Een ander belangrijk vraagstuk waar bedrijven mee te maken hebben, is hoe zij klanten kunnen binden aan hun merk.

Waar veel bedrijven vergeten bij stil te staan, is dat het netwerk hier een belangrijke rol in kan spelen. Het hebben van een snel en betrouwbaar netwerk is cruciaal wanneer u in de huidige maatschappij concurrerend wil blijven en klanten aan u wil binden. Het belang van enterprise networking wordt daarom steeds groter. In hun honger naar connectiviteit zal het u niet verbazen dat winkelende klanten het liefst met hun smartphone verbonden willen blijven met het internet. Kijk maar eens om u heen als u door een winkelstraat loopt: veel mensen lopen al kijkend naar hun smartphone. Gekscherend noemen we dit ook wel de ‘zombiegeneratie’. U zou maar een belangrijke Facebook-post missen tijdens een middagje winkelen of die ene grappige video niet zien!

De behoefte verandert

Nu even zonder gekheid: de behoefte van de gemiddelde mens is aan het veranderen. Studies laten zien dat scholieren en starters op de arbeidsmarkt internet als een levensbehoefte zien. Daarom is het ook niet zo gek dat steeds meer winkeliers gratis wifi aanbieden aan hun klanten en bezoekers. Natuurlijk kunnen we altijd via 4G het internet op, maar gratis blijft aantrekkelijker. Als u het als winkelier een beetje goed aanpakt, kunt u een wifi-connectie aanbieden met redelijk wat bandbreedte.

Wifi – ook van belang voor de marketing afdeling

Internettoegang aan klanten aanbieden is niet alleen een zaak voor de IT-afdeling, die ervoor moet zorgen dat de netwerkverbinding stabiel en veilig is, maar ook voor marketing. Laten we als voorbeeld eens een museum nemen. Waarom zou u als IT’er bij een museum internettoegang via wifi willen aanbieden aan klanten? Dit brengt alleen maar security-risico’s met zich mee, toch? Nou, nee. Dit kan heel veel voordelen hebben, maar deze zijn niet altijd even zichtbaar voor de IT-afdeling.

We zouden dan ook niet alleen met de IT-afdeling moeten praten, maar eerder met de marketingafdeling. Waarom? Eigenlijk is dat heel simpel: uit het wifinetwerk zijn waardevolle gegevens te halen die de marketingafdeling goed kan gebruiken om meer over de klant te weten te komen.

Cisco Connected Mobile Experiences (CMX)

Om meer informatie over de klant te krijgen heeft u, naast Cisco Access Points voor een wireless infrastructuur, nog een ander product nodig, namelijk Cisco Connected Mobile Experiences (ook wel Cisco CMX genoemd). Cisco CMX stelt het museum in staat om te bepalen hoe de klanten door het museum lopen, waar ze lang blijven staan en dus waar ze in geïnteresseerd zijn. Verder kunnen we klanten op verschillende manieren laten inloggen op het gastnetwerk. Dit kan door middel van een invulformulier, of nog beter, via een Facebook-login. Aan de achterkant krijgt het museum dan toestemming om gegevens van het Facebookprofiel van de klant te bekijken en kan zo veel meer te weten komen over de klant en zijn interesses.

Mogelijkheden van CMX

Als we kijken naar CMX dan bestaat deze applicatie uit meerdere onderdelen, te weten:

  • Cisco CMX FastLocate – waarmee u snel kunt bepalen waar gebruikers van een gastnetwerk zich bevinden.
  • Cisco CMX Analytics – hiermee kunt u grafisch in kaart brengen hoe klanten door een museum lopen, hoelang ze in een museum blijven, hoelang ze ergens stilstaan. Maar ook hoeveel nieuwe klanten de winkel bezoeken of juist hoeveel klanten er weer terugkomen.
  • Cisco CMX Connect – hiermee creëert u de mogelijkheid voor gebruikers om in te loggen op het gastnetwerk. U kunt hiervoor een inlogpagina maken waar u naast informatie over uw bedrijf ook aanbiedingen voor de klant kan plaatsen.

Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden in combinatie met apps te bedenken. Als we nu geen museum als voorbeeld nemen maar een groot hotel, dan kunt u zich voorstellen dat het voor gasten prettig is om gemakkelijk de bar, het restaurant, of andere faciliteiten te vinden. Doordat het wifinetwerk weet waar de gebruiker zich in het hotel bevindt, kunnen we door middel van een app een routebegeleiding weergeven die precies aangeeft hoe de gast van punt A naar B komt. Door slim gebruik te maken van complementaire applicaties biedt deze oplossing nog meer voordelen voor de hoteleigenaar. Zo kan het omzet verhogend werken door de bezoeker berichten of aanbiedingen te sturen, zoals een gratis tweede kop koffie in de bar.

Wat heeft u nodig om meer waarde uit het netwerk te halen?

Wat heeft u nodig om dit mogelijk te maken? Allereerst een stabiel, betrouwbaar en veilig wireless netwerk en natuurlijk Cisco CMX. Cisco CMX is een feature binnen de netwerkoplossing Meraki.

CMX in de Meraki-cloud

Cisco Meraki is het cloud-managed netwerkportfolio van Cisco. Dit houdt in dat de hardware op locatie staat, maar dat het netwerk volledig vanuit de cloud beheerd kan worden. Cisco Meraki maakt het mogelijk om zowel op apparaat als netwerkniveau inzicht te krijgen. Denk hierbij aan pieken in het bandbreedtegebruik en het traceren van een nieuw device binnen het netwerk.

Het Meraki-portfolio bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder Access Points, Switches, Security Appliances en de Systems Manager. Onderdeel van deze Systems Manager is CMX. Hierbij kunt u meteen meer waarde halen uit het Meraki-netwerk, zonder dat we daar een aparte appliance voor hoeven te installeren. Binnen de Meraki-omgeving is CMX een onderdeel, waardoor u dus geen extra kosten hoeft te maken. Andere features van Meraki zijn:

  • Geen WLAN controllers nodig – WLAN controllers op locatie zijn niet langer nodig dankzij een cloud-based netwerk met Cisco Meraki. Het beheer is volledig gecentraliseerd, alleen de toegangspunten moeten worden geplaatst op uw locaties.
  • Schaalbaarheid – Uw kunt met Cisco Meraki snel een netwerk opzetten, zonder iemand van de IT-afdeling naar de locatie te sturen.
  • Kostenbesparing Doordat uw cloud-managed Meraki-netwerk volledig vanuit de cloud via een dashboard te beheren is, hoeven geen fysieke servers te worden aangeschaft en hoeft het beheer niet op locatie plaats te vinden.
  • Endto-end zichtbaarheid   In een overzichtelijk Meraki-dashboard ziet u in één oogopslag of alle apparatuur juist verbonden is en gebruikmaakt van de nieuwste software. Proactieve notificaties zorgen ervoor dat u altijd op de hoogte bent van statusveranderingen. Hierdoor weet u altijd of klanten nog steeds optimaal gebruik kunnen maken van uw aangeboden wireless diensten!

Conclusie

Het netwerk is dus voor meer zaken te gebruiken dan alleen platte connectiviteit. Het stelt bedrijven in staat om de klantbeleving te optimaliseren door goed gebruik te maken van het netwerk en de bijbehorende tools, maar ook om de ervaring van medewerkers te verbeteren zodat zij altijd en overal prettig kunnen werken. Door het eenvoudige beheer van Cisco Meraki maakt u bovendien de IT-afdeling vrij om meer tijd aan innovatie te besteden.

Lees ook het e-book ‘Slim doorgroeien met een cloud-managed network‘. Hierin wordt het eenvoudige netwerkbeheer verder uitgelicht en worden 7 voordelen van een cloud-managed network waarmee het bedrijfsgroei en ontwikkeling stimuleert.

Bij Integrated Works hebben we oog voor alle voorwaarden waar een betrouwbaar enterprise network aan moet voldoen. Onze ervaring leert ons dat iedere organisatie andere behoeften heeft. Een professioneel netwerk is daarop afgestemd. Wilt u weten of Cisco Meraki ook voor uw organisatie een geschikte oplossing is? Neem dan contact op met Ron Weltevreden via info@integratedworks.nl of bel +31 (0)252 50 61 00

Deze blog is geschreven door Fred Noordam, Security Lead Benelux en verscheen eerder op Cisco Gblogs.


Naar de kennisbank