Young professionals, oftewel de generatie die ruwweg geboren is tussen 1980 en 2000, domineren de komende jaren de beroepsbevolking. Deze generatie heeft een geheel nieuwe kijk op technologie en de betekenis ervan voor hun (werkende) leven. Ze maken gebruik van verschillende devices en applicaties die hun leven sneller en efficiënter maken. Ook voor hun werk willen ze in staat zijn om altijd en overal met iedereen te kunnen communiceren en samenwerken. De eisen die ze aan hun werkplek stellen, worden met de constante introductie van nieuwe technologieën bovendien steeds hoger. Om bij te blijven met deze nieuwe generatie werknemers, is het zaak om op de hoogte te zijn van de huidige ontwikkelingen op het gebied van communicatie- en samenwerkingstechnologieën. Wat zijn de trends om in de gaten te houden?

Samenwerken in virtual reality

Bij virtual reality denken we momenteel vooral aan de gaming- en entertainmentindustrie, maar het zal niet lang meer duren voordat deze technologie zich ook voor professionele doeleinden gaat lenen. Cisco, ontwikkelaar van informatietechnologieën, is bijvoorbeeld bezig met het testen van virtual reality voor videoconferenties. Het doel is om videoconferenties nog realistischer te maken. Volgens Cisco biedt virtual reality veel potentie om de huidige nadelen die kleven aan samenwerken op afstand te laten verdwijnen. Andy Payne, Senior Director van het Cisco Emerge-team: ‘De mogelijkheden zijn eindeloos, daarom zijn we momenteel kritisch aan het bekijken welke tools en functies daadwerkelijk waarde toevoegen.’ Op dit moment zit de technologie nog in de testfase, maar er is wel al een testversie beschikbaar.

Automatisch wegfilteren van achtergrondgeluiden

De moderne werknemer werkt steeds vaker vanaf verschillende locaties en is niet langer gebonden aan een vaste werkplek. Dit biedt vele voordelen, maar ook enkele nadelen. Wie heeft er namelijk nooit een meeting bijgewoond waarin de ander erg slecht te verstaan is vanwege vervelende achtergrondgeluiden? Of het nu gaat om het geluid van een hond die blaft, stemmen op de achtergrond of een deurbel die gaat: stuk voor stuk zijn het storende factoren. Binnenkort is het gelukkig mogelijk om achtergrondgeluiden weg te filteren. Door middel van machine learning-technologie zijn slimme conferentie-oplossingen in staat om vervelende achtergrondgeluiden te onderscheiden van de voor uw meeting relevante geluiden op de voorgrond.

Bots

U heeft vast weleens gehoord van Siri, de digitale assistent van Apple. Door gebruik te maken van spraakherkenning voert Siri stemcommando’s uit en kan het aanbevelingen doen aan gebruikers van Apple-devices. Dit is een van de bekendste voorbeelden van een zogenaamde bot. Een bot (komt van robot) is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren die normaal gesproken door mensen uitgevoerd worden. Bots zullen in de toekomst steeds vaker ingezet worden binnen communicatie- en samenwerkingstools, bijvoorbeeld om routinetaken te automatiseren en contextuele content toe te voegen aan groepsgesprekken. Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat processen sneller en gestroomlijnder zullen verlopen.

Om te kunnen voldoen aan de moderne eisen die werknemers stellen aan hun werkplek, zult u als organisatie nieuwe technologieën moeten omarmen. In het e-book ‘Productiviteit: van eindeloze e-mails naar effectief samenwerken’, leest u op welke manier u communicatie- en samenwerkingsprocessen kunt moderniseren.


Terug naar overzicht