Tebodin Bilfinger

LAN & Telefonie

 

In 2012 werd Tebodin, een voormalig onderdeel van BAM, overgenomen door Bilfinger SE, een internationale ‘engineering and services’ onderneming. Dit betekende dat er een nieuwe ICT-infrastructuur moest worden opgezet. Integrated Works heeft dit twee jaar durende megaproject begeleid.

Tebodin is een wereldwijd opererend advies- en ingenieursbureau met vestigingen in 25 landen en 4.900 medewerkers. Nadat het bedrijf in april 2012 werd overgenomen door Bilfinger SE, moesten de infrastructuur, het datacenter en de applicaties van de organisatie worden losgekoppeld van het voormalige moederbedrijf BAM en opnieuw opgezet en ingericht. Daarvoor deed Tebodin een beroep op Integrated Works.

Wim Peggeman, Manager ICT van Tebodin Netherlands B.V.: “Naast de aanzienlijk betere prestaties is het aantal incidenten drastisch gedaald. En als er eens iets aan de hand is, dan is dat nu veel sneller opgelost”.

Verouderde omgeving

“Ongeveer drie jaar geleden werd duidelijk dat de telefooncentrales van onze vestigingen in Nederland dringend aan vervanging toe waren. Ieder kantoor had een eigen ISDN-telefooncentrale en die voldeden niet meer aan onze eisen op het gebied van kwaliteit, bereikbaarheid en beheer”, zegt Wim Peggeman, Manager ICT van Tebodin Netherlands B.V. “Datzelfde gold ook voor onze netwerkomgeving, dat in een aantal vestigingen nog gebaseerd was op verouderde Token Ring-technologie; er waren teveel problemen en de prestaties waren ondermaats.”

Tebodin Netherlands begon zich daarom te oriënteren op een vervanging van deze beide infrastructuuronderdelen. Daarvoor werd contact gezocht met Integrated Works. Toen Tebodin begin 2012 werd overgenomen door Bilfinger, kwam het hele project in een stroomversnelling. “Aanvankelijk wilden we eind 2013 de uitrol en implementatie van de nieuwe telefonie- en netwerkomgeving afronden, na de overname besloten we om het geheel naar voren te schuiven, naar begin 2013.”

Naast het vervangen van het vaste netwerk heeft Integrated Works ook Wifi-netwerken uitgerold binnen de vestigingen van Tebodin Netherlands B.V.

Eén centrale voor alle vestigingen

In overleg met Integrared Works werd voor de telefonie gekozen voor een VoIP-omgeving op basis van Cisco-technologie. Die oplossing biedt een aantal belangrijke voordelen. Omdat de VoIP gebruik kan maken van netwerkinfrastructuur als het IT-netwerk, is de uitrol aanzienlijk eenvoudiger en voordeliger dan het installeren van nieuwe ISDN-centrales. Daarbij is er nog slechts één centrale nodig voor alle vestigingen, met in totaal zo’n 750 aansluitingen.

“Omdat de telefonie over het ICT-netwerk moest lopen, werden om te beginnen het trage en vaak haperende Token Ring-netwerk vervangen door moderne Cisco Gigabit ethernetswitches met Power over Ethernet (PoE). “De kwaliteit van het netwerk is echt merkbaar verbeterd”, zegt Peggeman.

Verwachtingen waargemaakt

Na het netwerk is VoIP-telefonie uitgerold en ook over dat project is Tebodin Netherlands B.V. zeer tevreden. De bereikbaarheid is verbeterd en omdat alle telefonie nu via één centrale loopt, is het beheer aanzienlijk eenvoudiger geworden. Ook het aantal problemen is sterk afgenomen, vergeleken met de oude ISDN-centrales.

De nieuwe netwerk- en telefonieomgeving voldoet dan ook alle verwachtingen. En over de samenwerking met Integrated Works is Peggeman zeer tevreden: “We konden uitstekend met ze schakelen en sparren over de beste oplossingen. En als er ergens iets niet helemaal liep zoals verwacht, werd dat heel snel en flexibel opgelost. Dat schept een hoop vertrouwen.”

logo-tebodin-bilfinger

IntegratedWorks-case-TEBODIN1

Phone: +31 (0)252 50 61 00
Fax: info@integratedworks.nl
Haverstraat 35
2153 GB Nieuw-Vennep
mautic is open source marketing automation